Nye produkter på rammeavtale med NAV



NAV Hjelpemiddelsentral har tildelt Funksjonsutstyr to delkontrakter i den nye rammeavtalen for hygienehjelpemidler, med oppstart 1. september 2025. Avtalen omfatter følgende:
Hva er en rammeavtale og hvordan søker man om hjelpemidler?
En rammeavtale er en avtale mellom NAV og ulike leverandører om levering av bestemte produkter eller tjenester over en avtalt periode. Rammeavtalen sikrer at hjelpemidler som omfattes av avtalen, er kvalitetssikret og tilgjengelige for brukere over hele landet.
For å kunne søke om et hjelpemiddel, må man ha en varig (over to år) og vesentlig redusert funksjonsevne. Søknad om hjelpemiddel sendes vanligvis i samarbeid med en ergoterapeut, fysioterapeut eller annet fagpersonell i kommunen. Søknaden vurderes av NAV Hjelpemiddelsentral, som tar stilling til behovet og om løsningen er egnet. Når et hjelpemiddel innvilges, leveres det fra en av de leverandørene som har rammeavtale på det aktuelle produktet.
Slik går du frem for å søke:


Ta kontakt med ergoterapeut i din kommune
Terapeuten kan vurdere behovet og gi råd om aktuelle løsninger. Finnes det ikke ergoterapeut i din kommune, kan du ta kontakt med en fysioterapeut eller fastlegen din.


Søknad sendes til NAV Hjelpemiddelsentral
Terapeuten fyller ut og sender inn søknaden, basert på behovet og løsningen dere sammen har kommet frem til.


Vedtak og levering
Dersom søknaden godkjennes vil vi som leverandør motta en bestilling fra sentralen. Vi gjennomfører deretter befaring og montering av utstyret etter avtale.